Isnin

DIY Tungku Herba Moden

Assalamualaikum

Lepas bersalin Aqil dulu, mak mertua buatkan tungku pasir untuk aku. Bila Aqil kembung ke aku sengal sengal badan ke. Aku panaskan pasir tu dan tuam kat badan.

Tungku tu pun dah lama sangat. So baru baru ni aku pun buatlah yang baru. Ingat nak cari pasir. Pasir halus je yang ada kat sekeliling rumah ni. Kuali lama pun tak ada nak goreng pasir. Jadi aku pun dapat idea nak gunakan garam kasar. Actually tu aje yang ada kat rumah. Hahaha..
DIY tungku herba garam
Bahan-bahan
Beberapa helai kain dipotong empat segi (Sebaiknya kain kapas, aku guna je kain dari seluar lama)
1 cawan garam kasar
3 sudu besar lada hitam
Beberapa ulas bawang putih
2 sudu besar habbatus sauda
2 sudu besar halba (aku tak letak, tapi kakak ipar kata bagus kalau letak)

Kaedahnya
Masukkan semua bahan kecuali kain ke dalam kuali atau periuk. Sangai sampai panas. Lada hitam tu ada yang meletup sikit. So hati hatilah ye.

Bila dah panas tu, masukkan dalam kain dan ikatkan.

Boleh digunakan untuk tungku dah.

Kalau malas nak bukak bukak ponjotnya, boleh je kalau nak panaskan guna oven (microwave tak pasti boleh ke tidak). Tapi aku suka macam ni. Panasnya lebih kekal lama. Cuma agak leceh nak bukak ikatan bagai lah kan.

Insya allah boleh guna juga untuk tungku ibu bersalin. Memang wangi bau lada hitam dan bawang putih tu. Ada satu malam tu, sampai dekat 10 kali aku panaskan. Dari shujin sampai ke anak-anak aku tungkukan. Lepas tu mak dia pulak demam. Hahaha..

Selamat mencuba 

Daa

7 comments:

Lydia Miza berkata... [Reply]

Wahh

Tq rai atas perkongsian

uncle gedek berkata... [Reply]

tungku uncle pakai sterika.... ada bran?

Unknown berkata... [Reply]

uncle gedek,
zaman sekolah dulu kat hostel guna la tungku seterika tu.. hahaha

ANIM berkata... [Reply]

in sha Allah, boleh akak guna untuk bakal cucu akan datang...

aizamia3 berkata... [Reply]

lepas tu bila maknya sape lak yang tolong tungkukan..? hehehe.. ;)

Unknown berkata... [Reply]

mesti syok bau dia..saya dulu buat tuam macam ni guna helba..helba apa entah..tak ingt nama dia..

Susan berkata... [Reply]

This article offers clear idea in favor of the new people of blogging, that genuinely how to do running a blog. Explore photo and video images on Instagram, latest posts and popular posts about Pikdo

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com